معاون وزیر بهداشت می‌گوید فعلا هیچ مورد مشکوکی به ویروس کورونا در دانشجویان یازگشتی از چین وجود ندارد، اما این افراد باید ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

دکتر علیرضا رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا علیرضا رئیسی عصر روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در نشست خبری در محل وزارت بهداشت گفت: «دوره پنهانی بیماری کرونا حداکثر چهار روز است و اگر یکی از این دانشجویان بیمار باشد تا شنبه مشخص می‌شود. این افراد همگی دانشجو هستند و ۱۶ نفر آنها با خانواده هستند. یک کودک نیز همراه آنان است. فقط یکی از دختران دانشجو به خاطر ترس دچار لرز شده بود، اما مشخص شد که مشکل و بیماری ندارد.»

وی گفت: «در محل اسکان این دانشجویان تیم اورژانس، بهداشت محیط و یک پزشک آقا و یک پزشک خانم مستقر است و هر روز وضعیت آنها کنترل میشود. البته خود این دانشجویان نیز آگاه هستند و طبق عادت مدام دست‌های خود را می‌شویند و اغلب در چین با دوستان خود نیز مراوده نداشته‌اند و غذایشان را هم خودشان تهیه می‌کردند.»

معاون وزیر بهداشت گفت: «همه پروازهای رفت و برگشت مستقیم به چین لغو شده، البته وزارت بهداشت از دولت خواسته است پروازهای اختصاصی برای بازگرداندن سایر ایرانیان مقیم چین نیز برقرار شود و حتی امکان بازگشت چینی‌ها به کشورشان فراهم شود.»

رئیسی ادامه داد: «در مورد پروازهای غیر مستقیم از چین نیز با استقرار دوربینهای حرارتی، کنترل‌های سختگیرانه در همه فرودگاه‌های کشور انجام میشود و البته همه مسافران خارجی در فرودگاهها کنترل می‌شوند و مرزهای زمینی و دریایی نیز تحت مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری از ورود کرونا است.»

معاون وزیر بهداشت گفت: «تاکنون هیچ مورد ویروس کرونا در کشور وجود نداشته و دلیلی هم برای پنهانکاری وجود ندارد و همان طور که در مورد آنفلوانزا هر هفته آمار اعلام میکردیم در مورد این بیماری که مرگآوری کمتری دارد، نیز هر واقعه ای را به مردم گزارش می‌کنیم.»

رئیسی ادامه داد: «همراه با ۵۷ دانشجوی ایرانی و در این پرواز ۶۵ عراقی و ۲۴ سوری نیز بودند که هیچکدام وارد ایران نشدند و از فرودگاه به کشور خودشان رفتند.»

وی گفت: «از سازمان هواپیمایی کشور برای کمک به نصب دوربینهای حرارتی در فرودگاه امام خمینی (ره) و کنترل مسافران خارجی قدردانی می کنیم و به زودی دوربین های حرارتی در سایر فرودگاههای بینالمللی کشور نیز نصب می شود.»

  • آماده باش ۸ بیمارستان در تهران

معاون وزیر بهداشت درباره تمهیدات لازم برای درمان بیماران احتمالی کرونا گفت: «فعلا در فاز پیشگیری هستیم و در مرحله بیماری کرونا یا بحران نیستیم، اما اگر نیاز باشد امکانات بیمارستانی لازم برای بستری بیماران احتمال فراهم و آماده شده است. در تهران علاوه بر بیمارستان شهدای یافت آباد، هشت بیمارستان دیگر نیز که در بین آنها بیمارستانهای خصوصی و بیمارستانهای نیروهای مسلح نیز هست، تختهایی را برای بستری این نوع بیماران آماده کرده‌اند.»

وی افزود: «در هر استان نیز یک بیمارستان آماده شده است و به تناسب جمعیت هر استان، تعدادی تخت برای ایزوله بیماران کرونا فراهم شده است. البته بیماران تنفسی حاد همواره وجود دارند. برخی از این بیماران به آیسییو نیاز دارند که به صورت طبیعی این خدمات به بیماران در کشور ارائه می‌شود.»

رئیسی گفت: «وضعیت بیماری کرونا در ایران مثل چین نمیشود، اما امکانات لازم برای تشخیص و مراقبت از این بیماران تدارک دیده شده است. کیت تشخیصی ویروس کرونا که کیت PCR (واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز)  است و خانواده ویروس کرونا را تشخیص می دهد نیز به اندازه کافی در کشور وجود دارد. کیت اختصاصی ویروس جدید کرونا را فقط آلمان، هلند و چین تهیه کرده اند که تعداد معدودی از این کیت نیز خریداری شد و تعداد دیگری هم خریداری می شود.»

وی افزود: «البته این کیت اختصاصی برای مرحله سوم تست است و قبل از آن از افراد مشکوک دو بار تست گرفته می شود. یکی از این تستها ویروس سارس را که ۷۰ درصد شبیه کروناست تشخیص می دهد اگر جواب این تستها منفی بود نیازی به تست اختصاصی کرونا نیست.»

  • صادرات ماسک ممنوع شد

معاون وزیر بهداشت درباره ماسک نیز گفت: «ماسک برای افراد سالم و عادی نیاز نیست و فقط افراد مبتلا به بیماری تنفسی و کادر بهداشتی، درمانی به استفاده از ماسک نیاز دارند. مهمترین کار برای پیشگیری از این ابتلا به بیماری تنفسی این است که افراد مبتلا در فاصله دو متری دیگران عطسه نکنند و افراد سالم نیز به طور مداوم دست هایشان را با آب و صابون شست و شو دهند. با این حال صادرات ماسک از کشور ممنوع شده تا در صورت لزوم کمبودی در کشور به وجود نیاید.»

رئیسی ادامه داد: «دستورالعمل مراقبت از کرونا نیز به سراسر کشور و همه دستگاههای مرتبط ابلاغ شده است. دستورالعمل دوم نیز با امضای معاون بهداشت و درمان وزارت بهداشت به همه پزشکان ابلاغ شده است. این دستورالعمل به روزرسانی میشود و اکنون نسخه سوم آن در اختیار پزشکان است و پزشکان آموزش های لازم را برای کنترل کرونا دیده‌اند.»

کد خبر 482737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha